سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با مزه ها

داستان ضرب المثل ها : ضرب المثل من از تو پول خواستم نه فتو

    نظر

مورد استفاده:

این ضرب المثل برای افرادی که به نیت کمک گرفتن از شخصی اقدام می کنند و آن فرد در جواب فقط حرف می زند و نصیحت می کند.

 

روزی ملانصرالدین معروف و مشهور به یک میهمانی دعوت شد. از قضا میهمانی برای خداحافظی عده ای که عازم سفر حج بودند ترتیب داده شده بود. در زمان های قدیم چون مسافرت ها با اسب و شتر انجام می شد و خطرات احتمالی مثل راهزن و بیماری بیشتر بود، رفتن به سفر حج خیلی وقت گیر و پرخرج بود و هرکسی نمی توانست هم مخارج چنین سفری را تأمین کند و هم خرج خانواده اش را در مدت سفر پیش پیش کنار بگذارد.

داستان ضرب المثل ها : ضرب المثل من از تو پول خواستم نه فتو – سرگرمی

 

در آن دوره چون سفر حج طولانی بود، دوستان و آشنایان مسافر میهمانی ترتیب می دادند تا قبل از سفر بتوانند فرد مسافر را ببیند و از او خداحافظی کنند. ملانصرالدین وقتی وارد مجلس شد و عزت و احترامی که اطرافیان به فرد عازم سفر حج می گذاشتند را دید، با خود گفت: خوش به حالش قبل از اینکه حاجی شود تا این حد محبوب همه است، وقتی از سفر حج برگردد، به مراتب محبوب تر خواهد شد. ملانصرالدین در طول میهمانی سکوت کرده بود و در سکوت خود به فکر به دست آوردن چنین محبوبیتی بود. ولی هرچه فکر کرد می دید لازمه ی چنین کاری پول فراوان است که ملا آن را ندارد.

میهمانی تمام شد و او راهی خانه شد همینطور که در کوچه ها قدم می زد، از جلوی مسجد شهر گذشت، فکری به ذهنش رسید سریع به خانه اش رفت و به زنش گفت: تا فردا برای من چند کیسه نان خشک، چند کیسه ماست، مقداری داروی گیاهی …و کلاً چیزهایی که برای سفر حج لازم است تهیه کن.

زن مات و مبهوت او را نگاه کرد و گفت: ملا چه شده؟ ملا گفت: هیچ مپرس! تا فردا جواب قطعی را به تو خواهم داد و رفت تا بخوابد. فرداصبح ملانصرالدین نزد حاکم شرع رفت و بعد از سلام و احوالپرسی گفت: جناب حاکم من قصد سفر حج و زیارت خانه خدا را دارم.

حاکم که ملانصرالدین را به خوبی می شناخت نگاهی به او انداخت و گفت: انشاءالله به سلامتی کی عازم هستی؟ ملانصرالدین گفت: به زودی؟ حاکم لبخندی زد و گفت: پس چرا زودتر نگفتی تا مثل بقیه میهمانی برای تو ترتیب دهیم تا همه ی مردم شهر از تو خداحافظی کنند.

ملانصرالدین گفت: میهمانی هم به موقعه اش، درواقع من برای رفتن به سفر مشکلی دارم که فقط شما قادر به حل آن هستید.حاکم گفت: هر کمکی از دست من برآید حتماً در خدمت شما خواهم بود. ملا با خونسردی گفت: همه چیز برای رفتن من به این سفر آماده است ولی من پول ندارم تا مخارج آن را بتوانم تأمین کنم. اگر شما این پول را به من قرض دهید من حتماً عازم سفر خواهم شد.

حاکم که خیلی تعجب کرده بود و می خواست جوابی به ملانصرالدین دهد که ناراحت نشود. گفت: ملا تو خود می دانی که سفر حج بر همگان واجب نیست این سفر برای افرادی که قادر به تأمین هزینه های یکسال خود و خانواده شان هستند واجب است، پس حج بر شما واجب نیست. ملانصرالدین که دوست نداشت این جواب را بشنود گفت: جناب حاکم، من از شما پول خواستم، نه فتوا!

 

همچنین بخوانید :
چه اعمالی نماز را باطل می کند؟
طرز تهیه “شیرینی کشمشی”
 “پاستیل اناری” 
ضرب المثل من از تو پول خواستم نه فتو
طرز تهیه “کباب تابه ای” 
طرز تهیه “فلافل” 

منبع: سرگرمی